ند پرایس سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن قصد ندارد تا زمانی که جنگ در اوکراین به پایان نرسیده، فشارهای تحریمی بر اقتصاد روسیه را متوقف کند: ″محدودیت‌ها به گونه‌‌ای طراحی شده که مانعی برای صادرات کود و محصولات کشاورزی روسیه ایجاد نکند. بدین ترتیب، محدودیت‌‌های امریکا علیه روسیه نمی‌تواند باعث ایجاد […]

ند پرایس سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن قصد ندارد تا زمانی که جنگ در اوکراین به پایان نرسیده، فشارهای تحریمی بر اقتصاد روسیه را متوقف کند: ″محدودیت‌ها به گونه‌‌ای طراحی شده که مانعی برای صادرات کود و محصولات کشاورزی روسیه ایجاد نکند. بدین ترتیب، محدودیت‌‌های امریکا علیه روسیه نمی‌تواند باعث ایجاد بحران غذایی شود″.

درهمین حال، دیمیتری کوله ‌با، وزیر خارجه اوکراین در یک نشست خبری در پایان مجمع جهانی اقتصاد در داووس، اعلام کرد که مقام‌های کی‌یف هیچ پیش شرطی برای از سرگیری مذاکرات با روسیه ندارند:″ما هیچ پیش شرطی برای از سرگیری مذاکرات دیپلماتیک با طرف روسی نداریم. نشستن بر سر میز مذاکره با مسکو از نظر احساسی برای اوکراینی‌ ها دشوار است، ولی مقامات کی‌یف حاضر هستند تا احساسات خود را کنترل کرده و گفت‌وگو کنند، اگر این کار به احیای صلح و تمامیت ارضی کشورشان کمک کند″.

از سویی هم، واسیلی نبنزیا، نماینده‌ی روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که آمریکا و متحدانش در ناتو، در جنایت‌های مقام‌های کی‌یف شریک هستند.

هم‌چنان سرگی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه اعلام کرد که همه کشورهای عربی در قبال بحران اوکراین موضع گیری مسوولانه اتخاذ کرده و تهدیدات امنیتی ساخته شده توسط غرب برای روسیه را درک کنند:″ اعترافات متعددی از سربازان اسیر نیروهای مسلح اوکراین وجود دارد که ثابت می‌‌کند آن‌ها دستور تیراندازی به سمت غیرنظامیان و عدم به اسارت گرفتن نیروهای نظامی روسیه را داشته ‌اند و این سندی برای جنایات کی‌‌یف است″.

با این همه، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در یکی از شفاخانه‌ها هنگام عیادت از زخمی‌ها، بر رسیدگی جدی بر وضعیت زخمی‌ها تاکید کرد: ″همه شرکت کنندگان در عملیات نظامی ویژه روسیه برای حفاظت از دونباس قهرمان هستند و باید با آن‌ها مانند یک قهرمان رفتار شود. همه آنها زندگی خود را در معرض خطر مرگ قرار داده و آگاهانه برای دفاع از  کشور و منافع هموطنان خود می‌جنگند″.

این در حالی‌است که اسماعیل صافی، یکی از اعضای شورای سیاست خارجی و دفاعی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو، اعلام کرد که ترکیه علاقه مند به پایان سریع درگیری‌‌های نظامی در اوکراین است.