پژوهشگران دریافته اند که ویروس کرونا، اضافه از تأثیر گذاری بر سیستم تنفسی بخش هایی از سیستم عصبی را نیز متأثر می کند. به گفته پژوهشگران امریکایی، افرادی که مبتلا به بیماری کووید- نزده شده اند، معمولا گیجی،‌ فراموشی و حتا تشنج ناشی از فشار عصبی هم داشته اند. براساس یافته پژوهشگران امریکایی، عکس های […]

پژوهشگران دریافته اند که ویروس کرونا، اضافه از تأثیر گذاری بر سیستم تنفسی بخش هایی از سیستم عصبی را نیز متأثر می کند. به گفته پژوهشگران امریکایی، افرادی که مبتلا به بیماری کووید- نزده شده اند، معمولا گیجی،‌ فراموشی و حتا تشنج ناشی از فشار عصبی هم داشته اند. براساس یافته پژوهشگران امریکایی، عکس های مغزی از افرادی که به بیماری کووید- نزده مبتلا شده بودند نشان داده است که این بیماران به التهاب در ناحیه مغز دچار شده ‌اند.

علایم جدیدی که در بیماران مبتلا به بیماری کووید- نزده مشاهده شده است از تاثیر ویروس کرونا بر عملکرد مغز و دستگاه عصبی انسان حکایت دارد. پزشکان هنگام معاینه و معالجه بیماران در نیویارک، جدا از تب،‌ سرفه،‌ بدن درد و تنگی نفس نشانه‌ های جدیدی از تاثیر مخرب ویروس کرونا بر سلامت انسان ‌ها یافته‌ اند که نشان می ‌دهد مغز و سیستم عصبی بیماران نیز به نوعی درگیر این بیماری می ‌شود.

از جمله مشخصه‌ های این یافته جدید ابتلا به نوعی گیجی،‌ فراموشی و حتی تشنج ناشی از فشار عصبی در بیماران مبتلا به کووید- نزده است که موارد متعدد آن در ایالت نیویارک مشاهده شده است؛ به نحوی که برخی بیماران حتی نمی ‌دانند کجا هستند و برای چه در شفاخانه به سر می ‌برند. این علایم در اغلب موارد به کمبود اکسیجن در خون ربط داده می ‌شود؛ اما مشاهده شده که این اختلال حافظه در برخی از بیماران با توجه به سطح درگیری ریوی با ویروس چندان تناسبی ندارد.

متخصصان مغز و اعصاب در شفاخانه دانشگاهی لانگون در نیویارک معتقد اند که با توجه به یافته‌ های جدید،‌ مسأله درگیر شدن مغز و سیستم عصبی هنگام ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا هم اکنون به صورت جدی در دست بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

بر اساس برخی نتایج تحقیقات اولیه در این خصوص که در ژورنال انجمن پزشکان امریکا منتشر شده است، در سی و شش درصد از دوصد و چهارده بیمار چینی مبتلا به کووید- نزده، نشانه های حاکی از درگیر شدن سیستم عصبی مشاهده شده است. این نشان های تضعیف و محو شدن قدرت بویایی و چشایی و دردهای عصبی تا تشنج و سکته مغزی را شامل می ‌شود.

به گفته پزشکان متخصص اگر دچار گیجی و سردرگمی شدید و احساس کردید که در اندیشیدن و فکر کردن نیز با مشکل رو به رو هستید حتما برای معاینات بیشتر به پزشک مراجعه کنید. بر این اساس با استناد به توصیه ‌های پزشکان متخصص نسخه تجویز شده قبلی مبنی بر این که تنها در صورت بروز علایم حاد تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کنید، دیگر چندان معتبر نیست.