کین گانگ، وزیر خارجه چین می‌گوید که کشورش به هیچ یک از طرفین درگیری در اوکراین سلاح ارسال نکرده‌است. وی می‌گوید که بحران اوکراین پیامد مشکلات حاکمیت امنیتی اروپاست. به گفته وی وظیفه اصلی چین ترویج مذاکرات صلح است. وی هم‌چنان می‌گوید که چین از کشورهای درگیر جنگ می‌خواهد که از آتش افروختن دست بردارند […]

کین گانگ، وزیر خارجه چین می‌گوید که کشورش به هیچ یک از طرفین درگیری در اوکراین سلاح ارسال نکرده‌است.

وی می‌گوید که بحران اوکراین پیامد مشکلات حاکمیت امنیتی اروپاست. به گفته وی وظیفه اصلی چین ترویج مذاکرات صلح است. وی هم‌چنان می‌گوید که چین از کشورهای درگیر جنگ می‌خواهد که از آتش افروختن دست بردارند و چین را مقصر جلوه ندهند. در همین‌حال، کاخ سفید، اعلام کرده است که امریکا در حال‌حاضر انتقال جت‌های جنگنده F_16 به اوکراین را بررسی نمی‌کند.

کین گانگ، وزیر امور خارجه چین صبح روز سه‌‍شنبه در یک نشست خبری تاکید کرد که روابط چین و روسیه کلید تعادل استراتژیک در جهان است. وی هم‌چنان تاکید کرد که چین و روسیه با یک دیگر برای ایجاد جهان چند قطبی و دموکراتیک شدن روابط بین‌الملل شتاب خواهند گرفت و در سایه تشریک مساعی آنها تعادل و ثبات استراتژیک جهانی تضمین خواهد شد. زیر خارجه چین اعلام کرد که هر چه جهان بی‌ثبات‌‌تر باشد، توسعه پایدار روابط برای روسیه و چین اهمیت بیش‌تری دارد: ″روابط چین و روسیه بر اساس اصول عدم تعهد است، این روابط علیه کشورهای ثالث نیست و تهدیدی برای سایر کشورها به دنبال ندارد. روابط اعتماد برانگیز راهبردی و حسن هم‌جواری چین و روسیه الگویی برای روابط بین کشورهاست. به لطف رهبری ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، گفت‌وگوهای روسیه و چین به طور فزاینده‌ای ارتقا یافته است″.

در همین‌حال، ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا، در یک نشست خبری اعلام کرد که مقام‌های واشنگتن دست‌یابی به‌توافقی به‌منظور جایگزین کردن توافق‌نامه روسیه-امریکایی مربوط به اقدامات برای ادامه کاهش و محدودسازی تسلیحات تهاجمی استراتژیک را نا به‌ هنگام می‌دانند: ″مسکو تعلیق مشارکت خود در پیمان استارت جدید را اعلام کرده. قبل از این اتفاق، ما متوجه شدیم که مسکو از لحاظ فنی مفاد پیمان استارت را رعایت نمی‌کرد. بنابراین قبل از اینکه در مورد آنچه در سال ۲۰۲۶ اتفاق خواهد افتاد صحبت کنیم، در مورد تمدید بالقوه استارت جدید، می‌خواهیم روی بازگرداندن مسکو به رعایت این توافق‌نامه تمرکز کنیم″.

از سویی‌هم، کارین ژان پیر، سخن‌گوی کاخ سفید، در یک نشست خبری اعلام کرد که امریکا در حال‌حاضر انتقال جت‌های جنگنده F_16 به اوکراین را بررسی نمی‌کند: ″همانطور که همه می‌دانید، رییس‌جمهور امریکا جو بایدن قبلا در مورد ایف شانزده صحبت کرده است. رییس‌جمهور گفته که در حال‌حاضر این موضوع بررسی نمی‌شود و تغییری هم در این وضعیت بوجود نیامده است. من چیز بیشتری برای گفتن ندارم″.

این در حالی‌است که کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده که به‌عنوان بخشی از بسته حمایتی اضطراری، یک میلیارد یورو برای خرید مشترک تسلیحات و مهمات مورد نیاز ارتش اوکراین اختصاص خواهد داد.