باب منندزنماینده‌ی دموکرات و رییس کمیته‌ی روابط خارجی سنای آمریکا گفته است که عدم توافق با جمهوری اسلامی ایران در مساله برجام بهتر از یک توافق بد است. او هم‌چنین افزود که اگر مذاکرات به توافق منتهی نشود، متحدان اروپایی آمریکا به اجرای تحریم‌ ها علیه تهران آغاز می‌کنند.: “اگر مذاکرات به توافق منتهی نشود، […]

باب منندزنماینده‌ی دموکرات و رییس کمیته‌ی روابط خارجی سنای آمریکا گفته است که عدم توافق با جمهوری اسلامی ایران در مساله برجام بهتر از یک توافق بد است.

او هم‌چنین افزود که اگر مذاکرات به توافق منتهی نشود، متحدان اروپایی آمریکا به اجرای تحریم‌ ها علیه تهران آغاز می‌کنند.: “اگر مذاکرات به توافق منتهی نشود، متحدان اروپایی آمریکا که شاهد بوده ‌اند برای بازگشت ایران به توافق هسته‌+ای برجام و نظم جهانی تلاش شد ولی ایران به آن عمل نکرد، به اجرای تحریم‌‌ها علیه تهران تشویق خواهند شد. باید بگویم که تا هنوز مشخص نیست که مذاکرات ویانا به توافق منتهی خواهد شد.

درهمین حال جن ساکی سخن‌گوی کاخ سفید در تازه‌ترین ارزیابی از مذاکرات احیای برجام گفته که پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات حاصل شده است. وی تاکیده کرده که جدیت جمهوری اسلامی ایران سبب رسیدن به توافق خواهد شد. وی هم‌چنان در مورد نامه‌ی ده‌‌ها نماینده‌ی جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به جوبایدن برای مخالفتشان با احیای برجام گفته است که اکنون در موقعیت بسیار دشوار امریکا تلاش دارد تا از دست‌یابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند. جن ساکی بیان داشت: “برداشت ما این است که پیشرفت قابل توجهی در هفته‌ی گذشته حاصل شده است و به پیشرفت در مذاکرات ادامه می‌دهیم، اگر ایران جدیت نشان دهد، ما می‌‌توانیم و باید ظرف چند روز به تفاهمی در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام برسیم. اما هر چیزی فراتر از آن احتمال بازگشت به توافق را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.” این در حالی‌است که حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه‌ی نشست مونیخ در دیدار با وزیرخارجه هلند، بر موضع ایران مبنی بر ضرورت رفع همه تحریم‌‌های ناهمخوان با برجام و لزوم توجه به رعایت خطوط سرخ تهران در روند مذاکرات احیای برجام تاکید کرده است.