اندیشه پس از سال‌ها هم آغوشی دو کشور (امریکا و پاکستان) به نظر می رسد که روابط  هردو کشور در بدترین حالت قرار داد. روابط دوکشور از آن‌جا تیره شد که چندی پیش رئیس جمهور امریکا در پیام تیوتر، پاکستان را متهم به دو رویی و فریب کاری نمود. آقای ترمپ به طور طنز آمیزی […]

اندیشه

پس از سال‌ها هم آغوشی دو کشور (امریکا و پاکستان) به نظر می رسد که روابط  هردو کشور در بدترین حالت قرار داد. روابط دوکشور از آن‌جا تیره شد که چندی پیش رئیس جمهور امریکا در پیام تیوتر، پاکستان را متهم به دو رویی و فریب کاری نمود. آقای ترمپ به طور طنز آمیزی گفته بود که امریکا طی ۱۶ سال گذشته احمقانه به پاکستان ۳۳ میلیارد دالر کمک مالی کرده است و این کشور، ما را احمق فکر کرده به دشمنان ما پناه گاه داده است و از آنان  برضد منافع امریکا استفاده کرده است.

پیش ازاین اظهارات، مایک پنس معاون رئیس جمهور ترمپ در سفری که به کابل داشت در میدان هوایی بگرام در جمع سربازان امریکایی به پاکستان تاخت و این کشور را دو روی، همکار گروه‌های دهشت افگن خواند. نمایندۀ امریکا در سازمان ملل، خانم نیکی هیلی، سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجۀ امریکا نیز طی روزهای اخیر برضد پاکستان موقف گیری نموده اند. در این میان پاکستان نیز واکنش نشان داده و امریکا را متهم به دو رویی و قدرنشناسی نموده است. پاکستان گفته است، اگر ما در کنار امریکا نمی بودیم، هرگز سازمان القاعده شکست نمی خورد. وزیر خارجۀ پاکستان خواجه آصف گفته است که امریکا در برابر طالبان در افغانستان شکست خورده است و با این گونه اظهارات می خواهد شکست خود را بر پاکستان بی‌اندازد.

تنش‌های لفظی میان مقامات دوکشور درحالی افزایش یافته است که افغانستان طی سالیان متمادی صدا می زد، پاکستان از گروه های تروریستی حمایت های مالی و  لوژستیکی می نماید. سخنگوی ارگ ریاست جمهوری آقای مرتضوی  گفته است که دیپلوماسی و سیاست فعال خارجی افغانستان سبب شده است، تا امریکا به حقانیت ادعاهای ما در مورد پاکستان پی ببرد و واکنش نشان بدهند. امریکا گفته است، اگر پاکستان از بازی دوگانه دست نکشد و در مبارزه با تروریزم صادقانه عمل نکند، تمامی کمک های مالی را به این کشور قطع خواهد کرد. پاکستان سالانه از امریکا ۲۵ میلیون دالر امریکایی به هدف مبارزه با تروریزم دریافت می کند.

روابط پاکستان با امریکا طی نیم قرن گذشته در بهترین وضعیت قرار داشته است. دوران جنگ سرد، پاکستان متحد اصلی امریکا در منطقۀ جنوب آسیا محسوب می شد. با کمک مالی این کشور، پاکستان توانست با سلاح هستوی دست یابد و ارتش مجهز را تشکیل دهد. با آغاز جنگ، زیر نام تروریزم به رهبری امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی پاکستان به سنگر نخست این جنگ تبدیل شد. اما دو رویی و بازی‌های دوگانۀ این کشور که از تروریزم به عنوان سلاح گرم علیۀ همسایه‌های خود استفاده می کرد، آهسته آهسته آفتابی شد و اکنون افکار مراکز قدرت را در امریکا و برخی کشورهای جهان برضد پاکستان تغییر داده است. با وصف این که تا هنوز این کشور قصد ندارد، از آغوش پر مهر و پر دالر امریکا دوری کند، اما بازهم شواهد نشان می دهد که با رقیبان سیاسی، نظامی و اقتصادی امریکا در منطقه خود را نزدیک کرده است. برای همین است که خیلی ها می گویند خشم امریکا علیه پاکستان ناشی از نزدیکی این کشور با روسیه، چین و ایران است.