عنایت همایش بزرگ مردمی به مناسبت بزرگداشت از ششمین سالیاد شهادت رهبر جهاد و مقاومت استاد برهان الدین ربانی رهبر خردمند جمعیت اسلامی، رئیس جمهورسابق کشور و رئیس شورای عالی صلح، در فیض آباد مرکز ولایت بدخشان با حضور شکوهمند ده‌ها هزار نفر برگزار گردید. در این همایش کم نظیر، مردم خیر، وطن دوست و […]

عنایت

همایش بزرگ مردمی به مناسبت بزرگداشت از ششمین سالیاد شهادت رهبر جهاد و مقاومت استاد برهان الدین ربانی رهبر خردمند جمعیت اسلامی، رئیس جمهورسابق کشور و رئیس شورای عالی صلح، در فیض آباد مرکز ولایت بدخشان با حضور شکوهمند ده‌ها هزار نفر برگزار گردید. در این همایش کم نظیر، مردم خیر، وطن دوست و شهید پرور بدخشان از سراسر این ولایت فوج فوج موج سهمگین شدند، به یاد رهبر فقید شان به روز دوشنبه ۲۴ میزان به میعادگاه یعنی مرکز بدخشان فیض آباد آمدند و با ندای ”لبیک یا رهبر“ چون آمو خروشیدند و یک بار دیگر پیمان و میثاق متین بستند.

این همایش با تلاوت آیات متبرکه آغاز یافت و سخنران این محفل هریک محترم صلاح الدین ربانی رئیس جمعیت اسلامی و وزیر امور خارجه، احمد فیصل بیکزاد والی ولایت بدخشان، بسم الله محمدی وزیر دفاع پیشین، عبدالروف انعامی نمایندۀ مردم در شورای ملی، واقف حکیمی سخنگوی جمعیت اسلامی، انجنیرعبداللطیف عضو شورای رهبری جمعیت، ناجی نظری به نماینده گی از شورای ولایتی بدخشان و سعدالله ابو امان به نماینده گی از شورای علمای بدخشان و شماری دیگر از بزرگان این ولایت از کارنامه ها، مجاهدت و قهرمانی های استاد شهید و سایر شهدای راه آزادی، به ویژه شهدای استان بدخشان به نیکویی یاد کردند و بر ادامۀ راه آنان تأکید کردند.

سخنرانان، استاد شهید را یک رهبر عالم، حلیم، بردبار و عدالتخواه، شخصیت فرامنطقه‌ی و تبعیض ستیز خواندند. ‌آنان تصریح کردند که بدخشان و افغانستان هرچه دارد، مرهون مبارزات خسته‌گی ناپذیر، قهرمانی و مجاهدت های شخصیت های مانند استاد شهید و همه شهدای افغانستان است.

در حاشیۀ این سفر، وزیر امور خارجه با طیف‌های مختلف مردم بدخشان دیدار نموده و پیرامون مشکلات و نیازمندی های آنان بحث و تبادل نظر نمودند. طی این سفر رئیس جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امور خارجه از دانشگاه بدخشان، جمع اساتید و دانشجویان دیدار نموده، به آنان وعدۀ همکاری نمودند. همچنان از جریان پیش‌رفت کار پروژۀ بند برق شورابک نیز دیدار نمود و به مردم وعده سپرد، تا کار بند برق پروژۀ شورابک و سایر پروژه های توسعوی سرعت بیشتر یابند.

قابل به ذکر است که از ششمین سالیاد شهادت رهبر، امسال نسبت به سال های گذشته با شکوه تر در سراسر کشور گرامی داشت صورت گرفت. استاد برهان الدین ربانی، استاد دانشگاه کابل و رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان در سال ۱۳۱۹ در ولایت بدخشان به دنیا آمد و در دوره‌های مختلف جهاد و مقاوت سهم بسزایی در آزادی کشور از لوث کمونیزم و تروریزم داشتند. بادریغ استاد شهید، در سال ۱۳۹۰ یعنی شش سال قبل، در نتیجۀ یک حملۀ انتحاری که توسط قاصد صلح صورت گرفت، در خانه‌‌اش به درجۀ رفیع شهادت نایل آمد.

بزرگترین میراث استاد شهید، حزب جمعیت اسلامی افغانستان است که در سراسر کشور نفوذ دارد و اقوام مختلف حضور خود را در آیینۀ این حزب می بینند. بدخشان بزرگترین پایگاه مردمی حزب جمعیت، در سال های پسین در تحولات سیاسی نقش عمده را ایفا کرده است اما جمعیت اسلامی به ولایت بدخشان به مثابۀ خانۀ اصلی اش نگاه فراتر از فعالیت های سیاسی دارد!.