عنایت روز چهارشنبه تاریخ ۲۰ عقرب هزاران نفر از شهروندان کشور با حضور در مقابل ارگ ریاست جمهوری اعتراض خود را به افزایش نا امنی ها و کشتار هفت غیر نظامی توسط گروه تروریستی داعش در ولایت زابل نشان دادند. شرکت کنندگان با فریاد (الله اکبر) و سردادن شعارهایی علیه امریکا، پاکستان و ارگ ریاست […]

عنایت

روز چهارشنبه تاریخ ۲۰ عقرب هزاران نفر از شهروندان کشور با حضور در مقابل ارگ ریاست جمهوری اعتراض خود را به افزایش نا امنی ها و کشتار هفت غیر نظامی توسط گروه تروریستی داعش در ولایت زابل نشان دادند.

شرکت کنندگان با فریاد (الله اکبر) و سردادن شعارهایی علیه امریکا، پاکستان و ارگ ریاست جمهوری خواستار رسیدگی حکومت به مسایل امنیت و کشته شدن هفت غیر نظامی در زابل شدند.

تجمع مردم در برابر ارگ ریاست جمهوری و احساسات خشم آلود آنان منجر به محاصرۀ کاخ ریاست جمهوری شد و رئیس جمهور مجبور گردید تا با نمایندگان مردم در تاریکی های شب دیدار نماید. تظاهرات کنندگان با پرتاب سنگ به دروازۀ ارگ ریاست جمهوری و ورود به ادارۀ امور منسوب به کاخ ریاست جمهوری، اوج قهر و خشم خود را نسبت به بی توجهی حکومت در قبال جان و مال نشان دادند.

در مقابل نیروهای محافظ ارگ با  ممانعت مردم از ورود به داخل محوطه تیر اندازی هوایی کردند و ده نفر را زخمی نمودند. در میان زخمی شده گان یک نفر از خبرنگاران نیز شامل اند. گفته می شود تظاهرات مردم کابل در تاریخ سیاسی کشور بی پیشنه بوده است. در این تظاهرات از تمام اقشار و طبقات مردم حضور داشتند و به شکل خود جوش وارد صحنه شدند. مردم با هوشیاری توانستند تظاهرات را مدیریت کنند و آمار خسارات در بازار کم گزارش شده است. اگر این گونه تظاهرات مدنی به منظور آوردن اصلاحات ادامه یابد، می شود به هوشیاری و بیداری مردم افغانستان امیدوار بود.

در این تظاهرات، معترضان جسد ۷ ساکن جاغوری ولایت غزنی را که توسط داعش در زابل سر بریده شده بودند را با خود حمل می‌کردند. در میان اجساد دو زن و یک کودک ۹ ساله به نام شکریه تبسم نیز وجود داشت که چند ماه پیش توسط گروه های داعش ربوده شده بودند و طی روزهای اخیر به شکل فجیعانه سربریده شدند. رهبران اعتراض کنندگان خواستار پاسخ روشن رئیس جمهور و ریاست اجرائیه شدند. پس از آن که اعتراض کنندگان در اثر فیرهای هوایی نیروهای امنیتی پراگنده شدند، رهبران حکومت وحدت ملی با نمایندگان معترضین و ورثۀ قربانیان دیدار داشت. در این نشست عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه، سرور دانش معاون رئیس جمهور، وزیر داخله و برخی مقام های امنیتی حضور داشتند. در آغاز نشست شماری از نمایندگان تظاهرات کنندگان صحبت کردند و از بی توجهی حکومت در قبال قوم هزاره به شدت انتقاد کردند. رئیس جمهور به مردم وعده داد که به خواست های آنان رسیدگی صورت می گیرد.

در عین حال ارگ ریاست جمهور با پخش اعلامیه‌ی قتل هفت تن از شهروندان غزنی را در زابل محکوم نموده است. در بخش این اعلامیه است“ دولت جمهوری اسلامی افغانستان شهادت  هفت تن از شهدای مظلوم جاغوری را که در نتیجۀ اعمال تروریستی و وحشیانه دشمنان مردم افغانستان به شهادت رسیده اند شدیداً تقبیح نموده آن‌ راغم مشترک تمام مردم دانست“

همچنان در اعلامیۀ ریاست جمهوری آمده است که حکومت وحدت ملی خود را متعهد می داند تا  در مورد  پیشنهاد های  مشروع مردم مخصوصاً در مورد تقویت صفوف پولیس ملی، ازدیاد در کمیت پولیس محلی در ولسوالی جاغوری و سایر ولسوالی های ولایت غزنی، تأمین امنیت راه های مواصلاتی و اجرای عملیات های بیشتر غرض نابودی مراکز تروریستان، رسیده گی به فامیل های شهدا حادثۀ هولناک اخیر و رسیدگی به اسیران آزاد شده که از قید تروریستان نجات یافته، اجرأات لازم و عاجل را انجام می دهد“.

طی سال های اخیر میزان خشونت در برابر افراد ملکی توسط گروه های تروریستی افزایش یافته است. مردم بیشتر حکومت را به بی توجهی در برابر حفاظت از جان و مال شان متهم می نمایند. مردم می گویند حکومت باید قاتلان را سرکوب و از حقوق شهروندی حمایت کند. اما در مقابل سران حکومت وحدت ملی می گویند: دولت مشکلات خود را دارد و نمی تواند با تمام چالش های موجود در سراسر کشور رسیدگی آنی نماید.

رئیس جمهور غنی در دیدار با نمایندگان معترض وعده داده است، با صبوری، تحمل و همکاری مردم در جنگ تحمیلی، ملت افغانستان پیروز خواهد شد.

یک روز بعد از تظاهرات گستردۀ مردم در کابل، تظاهرات گستردۀ در ولایات بلخ، ننگرهار، غور، دایکندی و هرات نیر راه اندازی شد و آنها نیز خواستار عدالت و امنیت در کشور شدند و فریاد بلند کردند تا با راه اندازی عملیاتی، عاملان هفت سر بریده در زابل، گرفتار و بجزای اعمال شان رسانیده شوند.