تکساری بدون تردید در ایجاد حکومت پس از طالبان، پروفیسور برهان الدین ربانی شهید و محمد قسیم فهیم نقش داشته است. اگر قرار می بود استاد ربانی و وزیر دفاع اش محمد قسیم فهیم در برابر این همایش سد ایجاد می نمودند، هیچ گاه حکومت های پسا طالبانی شکل نمی گرفت و چهره های کاذب […]

تکساری

بدون تردید در ایجاد حکومت پس از طالبان، پروفیسور برهان الدین ربانی شهید و محمد قسیم فهیم نقش داشته است. اگر قرار می بود استاد ربانی و وزیر دفاع اش محمد قسیم فهیم در برابر این همایش سد ایجاد می نمودند، هیچ گاه حکومت های پسا طالبانی شکل نمی گرفت و چهره های کاذب در مقاطع مختلف در افغانستان حضور نمی یافتند.

حکومت موقت مسوول تفاهم وگذشت دولت‌مردان دولت اسلامی است، که در راس آنها استاد ربانی قرار داشت. اگر این حمایت و پشتبانی از حکومت پسا طالبانی نمی‌بود، هیچ‌گاه حکومت موقت شکل نمی‌گرفت و انتخابات در افغانستان بوجود نمی‌آمد؛ زیرا محمد قسیم فهیم و یارانش قادر بودند درصورت مخالفت جلو این تشکل سیاسی را بگیرند و مزاحمت های فراوانی‌را در ولایات مختلف کشور که هوا دارانش قرار داشت، برای سال‌ها گرم نگه‌دارد.

باید گفت که در تشکیل اداره های پسا طالبانی نقش مجاهدان برجسته بود، تجربه نشان داد که هیچ یک از مجاهدان کشور که در ردۀ دوم و سوم جهاد قرار داشتند، به اندازۀ مارشال محمد قسیم فهیم در حکومت پسا طالبانی نفوذ نداشته است. تمام اعضای کابینه به شمول حامد کرزی از این مارشال فقید مشوره می گرفتند و این مارشال نیز در عزل و نصب افراد و اشخاص نظامی و ملکی نقش داشته است. امروز تجلیل از شهادت فرماندهان جهادی شاید به هدفی صورت گیرد که کانون گرم جهاد و مقاومت در اذهان نسل جوان زنده باقی بماند. محمد قسیم فهیم گذشته از این که در حکومت پسا طالبانی از چهره های تاثیر گذار بوده است، پس از شهادت احمد شاه مسعود در دورۀ مقاومت نقش مرکزی داشته است و تمام قطعات نظامی و رهبری جنگ را نظر به فرمان پروفیسور ربانی به عهده داشت.

مارشال فهیم در میان اقوام، به ویژه اعضای مقاومت طرفداران زیاد دارد. مارشال فقید شخص عیار، جوانمرد و صاحب عزم و ارادۀ متین بوده است. من از هیچ کس نشنیده ام که وی را مانند دیگر فرماندهان شخص معامله گر، ناجوان و بی اراده خطاب نموده باشد.

بدون شک محمد قسیم فهیم از تاثیر گذاران جهاد و مقاومت در حوزه های مختلف کشور بوده و نبود آن در میان فرماندهان جهادی، کمبودی را احساس می نمایند. او که در ۱۸ حوت ۱۳۹۲ به ابدیت پیوست، یکی از خاطره های به جاماندنی وی مقاومت در برابر طالبان و افراط گرایان دینی بوده است که از دین وسیلۀ برای امیال خویش نموده بودند، از این نقطۀ نظر مارشال فهیم در میان نسل جوان کشور نیز طرفداران زیاد دارد و امید است تمام فرماندهان جهادی و مقاومت گران از این چهره و مماثل آن، الگو بگیرند تا کشور به دست اغیار نیافتد.