ابوبکر سبزوار نشست سران کشور های عضو جی ۲۰ روز جمعه ۷ جولای در شهر هامبورگ آلمان آغاز شد و دو روز به طول انجامید. رهبران ۲۰ کشور صنعتی جهان در این نشست روی مسایل مهم جهانی به گفتگو پرداختند. انگلا مرکل صدراعظم آلمان در مراسم افتتاحیۀ این نشست خواستار آن شد تا رهبران گروه […]

ابوبکر سبزوار

نشست سران کشور های عضو جی ۲۰ روز جمعه ۷ جولای در شهر هامبورگ آلمان آغاز شد و دو روز به طول انجامید. رهبران ۲۰ کشور صنعتی جهان در این نشست روی مسایل مهم جهانی به گفتگو پرداختند.

انگلا مرکل صدراعظم آلمان در مراسم افتتاحیۀ این نشست خواستار آن شد تا رهبران گروه کشور های جی ۲۰ بر سر مسایل مناقشه برانگیز بین خود به توافق دست یابند. وی گفت که نگاه میلیون ها نفر از مردم جهان به این نشست دوخته شده که برای حل مشکلات جهان چه راه حل هایی را پیشنهاد می کنند.

همزمان با نشست جی ۲۰، شهر هامبورگ شاهد تظاهرات خشونت بار مردمی در اعتراض به این نشست بود که در نتیجه صدها تن مجروج که بیش از صد تن از مجروحان را نیروهای پولیس تشکیل می داد. تعدادی از اعتراض کننده گان نیز دستگیر گردیدند. بعضی از ناظران به این باور بودند که انتخاب شهر بزرگی چون هامبورگ برای این نشست یک اشتباه بود و اگر نشست جی ۲۰ در یک شهر کوچک برگزار می شد، امکان مهار خشونت در تظاهرات بیشتر بود.

شرکت دونالد ترامپ در این نشست به خصوص به این دلیل مهم بود که فرصت نخستین دیدار میان او و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه فراهم آمد هرچند این دو به توافق مهمی دست نیافتند اما رسانه های بین المللی این نشست را مهمترین دست آورد گروه جی ۲۰ به شمار آوردند هرچند که این دیدار نیز پیام آور تغییری مهم در روابط بین المللی نبود.

ترامپ در نشست گروه   کشور های جی ۸ که در ماه می در ایتالیا برگزار شده بود، خروج کشورش از پیمان پاریس در مورد تغییرات اقلیمی را اعلام داشت و در این نشست این کار عملاً صورت گرفت. بعضی ها به این باور اند که ترامپ با این موضع گیری ضد زیست محیطی، خودش چالشی برای اقیلم جهان است.

در شرایطی که تاکید جامعۀ جهانی بر رفع تعرفه های گمرکی و تشویق تجارت آزاد میان کشور هاست، ترامپ بر برقراری تعرفه های گمرکی بر تولیدات فولاد در امریکا تاکید مجدد داشت.

در پایان این نشست، ولادیمیر پوتین در مورد ملاقات خود با ترامپ که حدود سه ساعت به طول انجامید ابراز رضایت نمود. ترامپ به پوتین گفت که ما در انتظار وقوع اتفاقات مثبت برای روسیه و امریکا هستیم. بودن در کنار شما برای من یک افتخار است.

در این نشست هر کشور شرکت کننده تلاش داشت تا مشکلات خود را مطرح سازد. صدراعظم هند از کشور های حامی تروریسم انتقاد نمود و خواهان اقدامات جدی علیه چنین کشور ها شد که منظورش پاکستان بود.

رئیس جمهور کوریای جنوبی خواهان اقدامات هماهنگ کشور های گروه جی ۲۰ علیه کوریای شمالی گردید و گفت که برنامه های اتومی و موشکی کوریای شمالی همه کشور های جهان را تهدید می کند و باید به این کشور فهماند که موشک و سلاح اتومی تضمینی برای موجودیت این کشور نخواهد بود.

  ترامپ در دیدار با رئیس جمهور مکزیک از وی خواهان به عهده گرفتن مصارف دیواری شد که قرار است میان دو کشور برای جلوگیری از عبور و مرور غیرقانونی احداث گردد و ظاهراً به این کار توفیق یافت.

توافق اقلیمی پاریس برای جلوگیری از گرمایش هوای کرۀ زمین که با مخالفت امریکا مواجه شده، به عنوان یک مسئلۀ مهم در این نشست مطرح بود. ترزا می صدراعظم بریتانیا گفت که امریکا باید در تصمیم خود برای خروج از توافق پاریس تجدید نظر نماید.

در پایان این نشست قرار بود تا دونالد ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران جواب دهد اما وی از این کار سر باز زد و بعد از پایان نشست بسرعت عازم میدان هوایی شد و آلمان را ترک کرد. 

در مجموع می توان گفت که نشست کشور های عضو جی ۲۰ بدون دست یابی به توافقی تاثیر گذار بر اوضاع جهان و حتی شرایط اقلیمی پایان یافت و دلیل عمدۀ آن نیز را باید در شخصیت دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا جستجو کرد. ترامپ به این باور است که امریکا نیازی ندارد تا خواست های دیگران را بپذیرد، بلکه این دیگران اند که باید از امریکا حرف شنوی داشته باشند.