در دیداری که بعد از ظهر پنجشنبه ۲۹ سرطان، محترم صلاح الدین ربانی رئیس جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امورخارجه با استاد حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، معاون ریاست اجرائیۀ حکومت وحدت ملی و حاجی باتور دوستم سرپرست حزب جنبش ملی اسلامی مردم افغانستان، در اقامتگاه شان داشتند، پیرامون موضوعات مهم […]

در دیداری که بعد از ظهر پنجشنبه ۲۹ سرطان، محترم صلاح الدین ربانی رئیس جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امورخارجه با استاد حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، معاون ریاست اجرائیۀ حکومت وحدت ملی و حاجی باتور دوستم سرپرست حزب جنبش ملی اسلامی مردم افغانستان، در اقامتگاه شان داشتند، پیرامون موضوعات مهم سیاسی کشور بحث و تبادل نظر نمودند. رئیس جمعیت اسلامی افغانستان، یک روز پیش نیز با آقای محقق روی مسایل مورد نظر دیدار و ملاقات داشتند.

محترم صلاح الدین ربانی رئیس جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امورخارجه بعد از ظهر ۲۹ سرطان، با شماری از متنفذین و فرماندهان پیشین ولسوالی بگرام، در اقامتگاه شان دیدار و ملاقات نمودند.

محترم صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان، قبل از ظهر ۲۸ سرطان، با نصرالله خان زاهد سفیر جدید التقرر جمهوری اسلامی پاکستان، ملاقات تعارفی نمود. در این دیدار هردو جانب پیرامون موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور صحبت نموده و وزیر امورخارجه بر تلاش مشترک در راستای تأمین امنیت و ثبات منطقه و عملی سازی پروژه های منطقه ای به ویژه تاپی تأکید کرد.

وزیر امور خارجه همچنان از اعطای ٧٠٠ بورسیۀ تحصیلی در مقاطع مختلف لیسانس، ماستری و  دکتورا از سوی پاکستان به محصلین افغان اظهار قدردانی نمود.

سپس نصرالله خان زاهد با ابراز امتنان از ایجاد فرصت دیدار با وزیر امورخارجه، ابراز داشت که در زمان مأموریتش در راستای گسترش روابط میان دو کشور همسایه کار خواهد کرد.

محترم صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجۀ کشورمان، پیش از چاشت ۲۸ سرطان خانم انی مسکانن سفیر جمهوری فنلند را که مأموریت‌اش در کابل به پایان رسیده است، برای ملاقات تودیعی در دفتر کار خویش به حضور پذیرفت و از تلاش‌های خسته‌گی‌ناپذیر وی در راستای گسترش هرچه بیشتر روابط دوستانه و همکاری‌های دوجانبه میان افغانستان و فنلند اظهار قدردانی کرده و از همکاری‌های ارزنده فنلند با افغانستان در تأمین امنیت، بازسازی کشور و توانمندسازی زنان ابراز سپاس نمود.

در ادامه این ملاقات، دو طرف در باره اوضاع کنونی کشور و همکاری‌های دوجانبه در ساحات مختلف میان افغانستان و فنلند بحث و تبادل نظر کردند.

محترم صلاح الدین ربانی رئیس جمعیت اسلامی و وزیر امورخارجۀ کشور، که در زمان وفات پدر فضل‌هادی مسلمیار رئیس مجلس سنای کشور، و مرحوم اکمل غنی احمدزی سفیر اسبق افغانستان در بنگله دیش، در خارج از کشور بسر می برد، بتاریخ ۲۶ سرطان، جهت اتحاف دعا، غم‌شریکی و عرض تسلیت به منازل رئیس مجلس سنا و مرحوم اجمل غنی احمدزی رفت.

محترم وزیر امورخارجۀ کشورمان شام ۲۶ سرطان، با سوشما سوارج وزیر امورخارجۀ جمهوری هند صحبت تلفنی نمود. در این گفتگوی تلفنی، محترم صلاح الدین ربانی با اشاره به تهدیدهای مشترک منطقه ای، اظهار امیدواری نمود که همکاری سازنده و فعال افغانستان و هند در راستای مبارزه با تروریزم، تأمین امنیت، صلح و توسعه پایدار، در سطح منطقه مؤثر واقع شود. هردو وزیر امورخارجه در بارۀ مسایل مختلف دو جانبه، از جمله برگزاری هرچه بهتر نشست شورای مشارکت استراتژیک افغانستان و هند و همچنان دهلیز هوای هند- افغانستان نیز صحبت نمودند.

وزرای امورخارجه افغانستان و هند در مورد برگزاری نشست های سه جانبه میان افغانستان، هند و ایالات متحده و همچنان افغانستان، هند و ایران نیز به گونۀ تفصیلی صحبت نموده و بر عملی شدن هرچه بهتر موافقت نامۀ سه جانبۀ چابهار تأکید کردند.

محترم صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه، پیش از چاشت همین روز با آقای منپریت وهرا سفیر جمهوری هند در کابل، در دفتر کار خویش نیز ملاقات کرد. دو طرف در باره پروژه‌های جدید چون بند برق شاه‌توت و اسکان مهاجرین برگشت‌کننده که قرار است به همکاری هند در افغانستان تطبیق گردد و نشست آیندۀ شورای مشارکت استراتیژیک افغانستان و هند که قرار است به ریاست مشترک وزرای امورخارجۀ دو کشور در دهلی جدید برگزار شود، بحث و تبادل نظر کردند.

محترم صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه، پیش از چاشت ۲۵ سرطان با آقای هوگو لارنس شارژدافیر سفارت ایالات متحده امریکا در کابل، در دفتر کار خویش ملاقات کرد. دو طرف در بارۀ اوضاع سیاسی کشور، روابط و همکاری‌های دوجانبۀ افغانستان و ایالات متحده و چگونه گی کار کمیسیون اجرائی‌سازی سند میثاق جدید همکاری‌ها میان دوکشور بحث و تبادل نظر کردند.