حال و هوایی سیاسی افغانستان در هفتۀ گذشته پر از خبرهای داغ و بعضاً جنجالی بود. یکی از این خبرها برگشت فرمانده زرداد فریادی یکتن از قوماندانان مربوط به حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار بود. آقای زرداد پس از رهایی حبس در حالی به کشور برگشت که به اتهام نسل کُشی زندانی شده بود. […]

حال و هوایی سیاسی افغانستان در هفتۀ گذشته پر از خبرهای داغ و بعضاً جنجالی بود. یکی از این خبرها برگشت فرمانده زرداد فریادی یکتن از قوماندانان مربوط به حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار بود. آقای زرداد پس از رهایی حبس در حالی به کشور برگشت که به اتهام نسل کُشی زندانی شده بود.

هواداران آقای فریادی که در پلاک کارت ها او را قهرمان نوشته بودند، جهت پذیرایی از او، در جادۀ منتهی به فرودگاه کابل تجمع نموده بودند. اما آنان هنگام پذیرایی از آقای زرداد، ناجوان مردانه به عکس های قهرمان ملی کشور، شهید احمد شاه مسعود توهین و آن را پاره کردند. برخورد هواداران زرداد در برابرعکس قهرمان ملی واکنش های زیادی را در میان مردم و برخی رهبران سیاسی برانگیخت و رفتار زشت و اوباشانۀ آنان را محکوم کردند.

استاد عطا محمد نور استاندار ولایت بلخ و رئیس اجرائیۀ جمعیت اسلامی افغانستان، با صدور اعلامیۀ هرنوع توهین به قهرمان ملی را توهین به ملت بزرگ افغانستان خواند و خطاب به اوباشان گفت که: “قهرمان ملی خط سرخ مردم ماست”.

یک روز پس از این حادثه، شماری از شهروندان کابل در یک راه پیمایی اعتراضی، عکس های زرداد و رهبر او را به آتش کشیدند. هفته نامۀ مجاهد بدین باور است که برخورد قومی و تقلیل دادن ارزش های ملی بهر هدف و از سویی هر کسی که باشد، محکوم  و مختوم به شکست است و به هیچ وجه خیر ملت و مملکت در این گونه رفتارها و پندارها نهفته نیست. بیایید به جایی تقابل و یک دیگر ستیزی، همدیگر پذیر باشیم و به همدیگر حرمت و احترام قایل شویم. از رهبران سیاسی نیز می طلبیم، به جایی بی توجهی به این گونه موضوعات، سیاست را طوری رهبری کنند که در این کشور قهرمان واقعی حرمت و جزء ارزش های مشترک محسوب شود!