عنایت پس از حادثۀ خونبار سقوط قندوز بدست گروه های تروریستی در ماه میزان سال جاری، رئیس جمهور کمیسیونی را موظف نمود تا در مورد این حادثه تحقیق نمایند. کمیسیون حقیقت‌یاب کار خود را شروع نمود و نتایج آن را به رئیس جمهور در یک جلسه شریک ساختند. یافت های این کمیسیون نشان می دهد […]

عنایت

پس از حادثۀ خونبار سقوط قندوز بدست گروه های تروریستی در ماه میزان سال جاری، رئیس جمهور کمیسیونی را موظف نمود تا در مورد این حادثه تحقیق نمایند. کمیسیون حقیقت‌یاب کار خود را شروع نمود و نتایج آن را به رئیس جمهور در یک جلسه شریک ساختند.

یافت های این کمیسیون نشان می دهد که شهر قندز در اثر غفلت وظیفوی و سهل انگاری مقامات امنیتی سقوط کرده است. امرالله صالح رئیس مشترک این کمیسیون اظهار امیدواری نمود که یافت های آنان بتواند تغییراتی را در پالیسی های دولتی، وارد نماید. وی که با رسانه ها صحبت می کرد افزود، یافت های آنان نشان می دهد که قندز در نتیجه سوء مدیریت در حکومت محلی، فضای بی اعتمادی، پالیسی های غیر ملی و مردمی سقوط کرده است. هنوز جزئیات بیشتر از یافت های این کمیسیون نشر نشده است، اما شواهد و قرائن نشان می دهد که این کمیسیون به یافت های تازه و حیران کننده دست یافته اند که به دلایلی تا هنوز افشا نشده است.

در گذشته رسم برآن بود، پس از هر حادثه‌یی رئیس جمهور یک کمیسیون را موظف نماید تا در مورد آن رخداد تحقیق کنند. اما با گذشت زمان از نتایج کار آنان به مردم گزارش ارائه نمی شد. اما این بار امرالله صالح گفته است که از نظر وی کارکرد و ماهیت کمیسیون حقیقت یاب ولایت قندز در تاریخ کمیسیون سازی های افغانستان متفاوت می‌باشد. وی تأکید کرده است که با قاطعیت از آنچه در قندز رخ داده است پرده برداشته و تمام جوانب ذی دخل را در اشغال قندز شناسایی نموده است.

به گفتۀ اعضای این کمیسیون، تعداد کسانی که متهم به سهل انگاری وظیفوی بوده اند نیز بازداشت شده اند. اعضای کمیسیون مطابق یک تقسیم اوقات منظم کارهای خود را شروع کردند. در ابتدا این کمیسیون به جمع آوری اسناد از منابع مختلف پرداختند و سپس به محل حوادث و پوسته های امنیتی رفته گزارش خود را مستند سازی، تحلیل و تجزیه نموده به رئیس جمهور شریک ساختند. گفته هایی هم وجود داشت که سقوط قندز در اثر یک توطیۀ مشترک بوده است اما دیده شود در نهایت، کمیسیون حقیقت یاب و ارگ چی خواهند گفت؟!