محترم صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجۀ کشورمان که بنا به دعوت وانگ یی وزیر امور خارجۀ جمهوری خلق چین به بیجنگ سفر کرده بود، قبل از ظهر ۶ دلو ۱۳۹۴خورشیدی با همتای چینایی اش در مقر وزارت امور خارجه و پس از چاشت همان روز با لی یوانچاو معاون رئیس جمهوری خلق چین، در […]

محترم صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجۀ کشورمان که بنا به دعوت وانگ یی وزیر امور خارجۀ جمهوری خلق چین به بیجنگ سفر کرده بود، قبل از ظهر ۶ دلو ۱۳۹۴خورشیدی با همتای چینایی اش در مقر وزارت امور خارجه و پس از چاشت همان روز با لی یوانچاو معاون رئیس جمهوری خلق چین، در کاخ بزرگ خلق در بیجنگ دیدار و ملاقات نمودند.

آقای ربانی که نخستین سفر و دیدار رسمی اش بحیث وزیر امور خارجه از کشور چین می باشد، ضمن قدردانی از نقش فعال و سازندۀ جمهوری خلق چین در نشست های گروه هماهنگی چهارجانبۀ افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و چین در مورد روند صلح در افغانستان، دو نشست گذشته این گروه را پر دستاورد خوانده و ابراز امیدواری نمود که در نشست آیندۀ گروه یاد شده، نقشه راه برای گفتگوهای صلح نهایی خواهد شد.

وزیر امور خارجۀ کشورمان از همکاری های ارزندۀ چین در ساحات مختلف با افغانستان ابراز سپاس نموده و خواهان حمایت آن کشور از درخواست افغانستان برای عضویت کامل در سازمان همکاری های شانگهای و عضویت در بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیایی گردید.

اقای ربانی همچنان بر اهمیت موقعیت استراتیژیک افغانستان برای ایفای نقش یک مسیر ترانزیتی در طرح راه ابریشم تأکید نموده و در این راستا تطبیق پروژۀ پنج جانبۀ راه آهن چین، قرغزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران را مهم خواند.

وزیر امور خارجۀ جمهوری خلق چین سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان به بیجنگ را برای گسترش روابط دوستانه و همکاری های دوجانبه در ساحات مختلف میان دو کشور سودمند خوانده و از ادامۀ حمایت آن کشور از تلاش های صلح به رهبری و مالکیت افغانستان اطمینان داد.

وی بر تعهد آن کشور برای ادامۀ همکاری در بازسازی و انکشاف افغانستان در ساحات مختلف تأکید ورزیده اطمینان داد که آن کشور از درخواست افغانستان برای عضویت کامل در سازمان همکاری های شانگهای و عضویت در بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیایی استقبال نموده و همکاری در این راستا را به گونه جدی در نظر دارد.

وزیر امور خارجۀ چین در مورد جایگاه افغانستان در طرح راه ابریشم اظهار داشت، کشورش آماده است در این زمینه توافق نامۀ همکاری بین الحکومتی را با افغانستان امضاء نماید.

معاون رئیس جمهوری خلق چین صلح و ثبات در افغانستان را به نفع صلح و ثبات در منطقه خوانده و از ادامۀ حمایت کشورش از تلاش های صلح به رهبری و مالکیت افغانستان نیز اطمینان داد. معاون رئیس جمهوری خلق چین انکشاف اقتصادی را پیش شرط صلح و امنیت خوانده، وعده سپرد که آن کشور به همکاری های خویش برای بازسازی و انکشاف اقتصادی افغانستان ادامه خواهد داد.

در این ملاقات ها، در رابطه با همکاری های دو کشور در راستای مبارزه با گروه های تروریستی در سطوح دوجانبه و چندجانبه و تطبیق توافقات میان سران دو کشور پیرامون همکاری های دوجانبه، منجمله پروژه هایی که چین به تطبیق آن در افغانستان تعهد نموده است، بحث و تبادل نظر نمودند.

وزیرخارجۀ کشورمان در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجۀ چین، از استقبال آن کشور از درخواست افغانستان برای عضویت کامل در سازمان همکاری های شانگهای و عضویت در بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیایی و وعدۀ همکاری آن کشور در این زمینه، ابراز سپاس نموده، تلاش های صلح جویانۀ آن کشور را در آوردن صلح در افغانستان ستود.

محترم صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجۀ کشورمان، راه رسیدن به صلح را چنین بیان کرد:

“قسمیکه ما می بینیم، مشکل افغانستان تنها از راه صلح و گفتگو حل شده می تواند، بنابرین ما از تمام اعضای گروه طالبان خواسته ایم که به میز مذاکره بیایند. راه حل نظامی وجود ندارد. ما همچنان از طرف کشور همسایۀ پاکستان اطمینان حاصل کرده ایم که آنها از پروسۀ صلح و مصالحه حمایت می کنند.”

محترم صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجۀ کشورمان در ادامۀ سفر رسمی اش به بیجنگ، ظهر ۷ دلو از مسجد بزرگ و تاریخی نوجیه در آن شهر دیدن نموده و پس از ادای نماز ظهر در مسجد یاد شده، با رئیس انجمن اسلامی چین در مقر آن انجمن ملاقات نمود.

در این ملاقات، دو طرف در مورد حسن همسایگی و دوستی دیرینۀ افغانستان و چین صحبت نموده، ضمن تأکید روی اهمیت وحدت و همدلی امت اسلامی، در مورد زمینه های همکاری میان انجمن اسلامی چین و نهادهای دینی افغانستان بحث و تبادل نظر نمودند.

محترم صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان، قبل ظهر ۷ دلو با مقام های شرکت ساختمانی دولتی یونی بیجنگ که یکی از بزرگترین شرکت های ساختمانی و خانه سازی در چین بوده و از تجارب وافر در تطبیق پروژه های اعمار منازل کم هزینه برخوردار است، در مقر شرکت یاد شده دیدار و ملاقات نمود.

نخست، وزیر امور خارجه افغانستان از تعهد کمک مالی ۵۰۰ میلیون یوان جمهوری خلق چین برای اعمار منازل کم هزینه برای مأمورین دولت در افغانستان با خُرسندی یادآوری نموده، منازل رهایشی را یکی از نیازهای اساسی مردم به ویژه مأمورین دولت و اعمار منازل کم هزینه را یکی از راه های برآورده شدن این نیاز اساسی در افغانستان خواند.

سپس، مقام های شرکت ساختمانی دولتی یونی بیجنگ در مورد تجارب و توانایی های آن شرکت در عرصه های ساختمانی، خانه سازی و تطبیق پروژه های اعمار منازل کم هزینه به وزیر امور خارجه افغانستان معلومات ارایه نموده، علاقمندی شرکت یاد شده را برای سهمگیری در داوطلبی پروژه های ساختمانی و خانه سازی در افغانستان ابراز داشتند.