هارون برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی بدون اصلاح نظام انتخاباتی غیر ممکن گردیده است. اصلاح نظام انتخاباتی زمانی ممکن است که این کمیسیون تمام کمبودی ها را برجسته نماید و آن را غرض اصلاح به دولت پیشنهاد نماید. جامعۀ جهانی در صورتی حاضر است هزینۀ برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی ها […]

هارون

برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی بدون اصلاح نظام انتخاباتی غیر ممکن گردیده است. اصلاح نظام انتخاباتی زمانی ممکن است که این کمیسیون تمام کمبودی ها را برجسته نماید و آن را غرض اصلاح به دولت پیشنهاد نماید. جامعۀ جهانی در صورتی حاضر است هزینۀ برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا های ولسوالی ها را بپردازد، که سیستم انتخابات بدون دغدغه های جعل و تزویر برگذار گردد و این شفافیت بستگی به اصلاح نظام انتخاباتی دارد.

مردم افغانستان تشنۀ اصلاح در نظام انتخاباتی است. در کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی شامل یک رئیس، یک معاون و سیزده عضو می باشد که از جمله یک تن به نماینده گی یونما در این کمیسیون حضور دارد، که برای کمیسیون کمک های تخنیکی و مشوره های لازم را فراهم می سازد و در تصمیم گیری های کار کمیسیون بی طرف می باشد.

قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون انتخاباتی شرایطی را برای عضو شدن کمیسیون انتخابات تعیین کرده است، که شامل: تابعیت افغانستان، داشتن تحصیلات عالی، تجربه، شهرت نیک، سن سی سالگی، عدم محکومیت به نقض حقوق بشری و جنایت و عدم عضویت احزاب سیاسی در زمان اجرای وظیفه می باشد.

از ماه حوت سال گذشته فرمان رئیس جمهور در مورد کار کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی صادر شد؛ اما رئیس اجرایی در برابر رئیس و برخی از اعضای آن مقاومت کرد، تا این که اعضای دیگری بعد از توافق هردو تیم در روز های اخیر ماه رمضان از سوی رئیس جمهور تعیین گردیدند. این اعضای جدید متشکل از هردو تیم بوده و قبل از همه بر منافع هردو تیم متعهد خواهند بود. دیگر غیر وابسته و تخصص در کار اعضای کمیسیون وجود ندارد. دو جناح تشکل دهندۀ حکومت وحدت ملی چهره های نزدیک به خود را در کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی مقرر نمودند. این اعضا طوری که گفته شده است کمتر به کار برگزاری انتخاباتی وقوف و تجربه دارند، یک جنرال و یک شخصیت و متفکر انتزاعی در فلسفه کمتر می تواند به این مهم موفق به در آید.

هر چند در یک کشور بحران زده نمی توان از این بهتر جستجو کرد. باور ها براین است، که اعضای این کمیسیون به احتمال قوی در برخی از موارد در جریان کار معروض به اختلاف خواهند گردید. هرچند اصلاح انتخاباتی یک حرکت سیاسی است؛ اما باید دغدغه های حقوقی و فنی آن نیز مراعات گردد.

شاه سلطان عاکفی رئیس این کمیسیون گفته است، که این کمیسیون یک نهاد تصمیم گیرنده نیست و موارد مشخص را جهت اصلاح نظام انتخاباتی بعد از غور و بررسی به دولت پیشنهاد خواهد نمود. در صورتی که اشخاص بی طرف و متعهد به مردم افغانستان در این کمیسیون توظیف می گردیدند به مراتب بهتر از این اشخاص می بودند. به هر صورت امیدواری ها بر این است این کمیسیون بتواند اصلاحات لازم را در سیستم انتخاباتی به وجود آورد.

ظرف پنج ماه بدینسو کار اصلاح نظام انتخاباتی بلاتکلیف قرار داشت؛ در حالیکه رئیس جمهور و رئیس اجرایی به مردم افغانستان و جامعۀ جهانی وعده سپرده بودند تا هرچه عاجل به کار اصلاح نظام انتخاباتی بپردازند و تا ماه میزان جرگۀ تعدیل قانون اساسی را دعوت کنند، تا پُست ریاست اجرایی در قانون اساسی تسجیل گردد. تدویر جرگۀ تعدیل قانون اساسی بدون برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات شورا های ولسوالی ها تقریباً غیر ممکن خواهد بود.

بازگشت اعتماد در میان لایه های مختلف جامعه بستگی به نظام اصلاحات انتخاباتی دارد.

باید انتظار کشید که این کمیسیون چگونه می تواند اعتماد از بین رفته خویش را باز گرداند و جامعۀ جهانی را متقاعد سازد که هزینه های آن را بپردازد. یونما امیدوار است که دولت زمان برگزاری انتخابات پارلمانی را مشخص سازد. وظیفۀ مهم و اساسی کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی طرح و پیشنهاد های مفید و مثبت خواهد بود که باید طی جلسات خویش ٱن را به حکومت پیشنهاد نماید. بر ملا نمودن نواقص و کمبودی ها در کار انتخابات آینده می تواند یک سلسله موانع و دشواری ها را از میان بردارد.