محترم صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان پیش از چاشت ۲۴حمل۱۳۹۵، در نشست مقدماتی شورای وزیران امورخارجۀ کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی که برای آمادگی برگزاری سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو این سازمان در شهر استانبول ترکیه زیر نام ”نشست وحدت و همبستگی برای عدالت و صلح“ برگزار شده بود، اشتراک […]

محترم صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان پیش از چاشت ۲۴حمل۱۳۹۵، در نشست مقدماتی شورای وزیران امورخارجۀ کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی که برای آمادگی برگزاری سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو این سازمان در شهر استانبول ترکیه زیر نام ”نشست وحدت و همبستگی برای عدالت و صلح“ برگزار شده بود، اشتراک و سخنرانی کردند.

آقای‌ربانی از وزرای امورخارجۀ کشورهای اسلامی خواست که شرایط کنونی بیشتر از هرزمان دیگر ایجاب می‌کند تا همگی برای مبارزه با دیدگاه های افراط‌گرایانه کار بیشتر نموده و از تحریف مفاهیم و ارزش‌های مقدس‌اسلام، جلوگیری نموده وبا ایجاد فرصت‌های اقتصادی‌و اجتماعی‌ به نسل‌جوان کشور های‌اسلامی، صدای صلح‌خواهی‌و میانه روی را درجهان بلند نماییم.

وزیر امورخارجۀ کشور در این نشست، در مورد اوضاع فلسطین، یمن، تنش ها میان کشور شاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از مسایل مهم جهان اسلام نیز صحبت کردند.

وزیر خارجۀ کشورمان گفت: نشست امروزی ما در حالی برگزار می‏شود که موجی از خشونت، درگیری و بی‏ثباتی در مناطق مختلف شرایط انسانی را برای میلیون ها نفر بدتر ساخته و دورنمای صلح و رفاه را در کشور های اسلامی و جهان تضعیف ساخته است. میلیون ها برادر و خواهر ما بار این مصیبت‏ها را طوری‏که جوامع شان امروز با چالش‏های جدید مواجه می‎باشند، تحمل می‏کنند. در برابر این همه سختی ها و مشقت، ما باید یک موضع محکم و جمعی را جهت برطرف ساختن مشکلات مان و تحقق اهدافی که در حال حاضر در زمینه های سیاسی، امنیتی، اجتماعی ، اقتصادی، علمی و سایر عرصه متعهد هستیم، اختیار نماییم. افزایش حملات تروریستی در طی سال گذشته در بخش‏های مختلف جهان از جمله حملاتی‏که در ترکیه، اندونیزیا، فرانسه، بلجیم، پاکستان و کشور خودم افغانستان صورت گرفت، نمایانگر اینست که تروریزم هنوز هم تهدیدی عمدۀ عصر ما می‎باشد.

وزیر خارجه گفت: به منظور جلوگیری از گروه های تروریستی، ما باید شبکه‏های همکاری خویش را براساس راهکارهای جامع و چند بُعدی که باعث مهار آن‎ها شود، گسترش دهیم. ما از اقدامات اخیری که توسط گروه ما جهت همآهنگی و یکپارچگی تلاش های سازمان همکاری های اسلامی علیه تروریزم یکجا با سایر سکو های منطقه یی و جهانی، به شمول مبارزه با اقدامات افراط گرایانه خشونت آمیز اتخاذ نموده اند، منحیث یک گامی برای تقویت همکاری ها با جامعۀ جهانی برای راه حل پایدار برای مغلوب ساختن این معضل، تقدیر می نماییم.

آقای ربانی، در مورد ایستاده‌گی نیروهای امنیتی کشورش در برابر تروریزم گفت: افغانستان – به مثابۀ قربانی اصلی تروریزم – در خط مقدم مبارزه با تروریزم ایستاده است. ما نقش مهمی را در راستای مغلوب ساختن این خطر جهانی به هر شکلی که ظاهر شوند، ایفا می نماییم. همین حالا که ما صحبت می کنیم، نیرو های ملی امنیتی ما مشغول دفاع از حاکمیت ارضی افغانستان در مقابل یک شبکه های تروریستی که شامل طالبان، القاعده، داعش و سایر گروه های افراط گرا که از بیرون کشور ما به خاطر ایجاد موانع در مسیر حرکت ما به سوی ثبات و رفاه آمده اند، می باشند.

وزیر امور خارجه، با حمایت از مردم فلسطین گفت: ما باید از مردم فلسطین که به نهضت مشروع خویش برای صلح، آزادی و استقلال ملی ادامه می دهند، قاطعانه حمایت نماییم. قدرت اشغالگر باید تمامی اعمال غیر قانونی و فعال خویش را که دورنمای صلح را تخریب می نماید، متوقف سازد. ما بالای موقف همیشگی خویش که عبارت از راه حل دو کشور، بر اساس مرز های قبل از سال ۱۹۶۷ بوده و یقینی ترین راه حل پایدار برای معضل فلسطین می باشد، مجدداً تأکید می نماییم.

وزیر امور خارجۀ کشورمان، از آمادگی سازمان همکاری های اسلامی برای اشتراک فعالانه در حمایت از یک افغانستان صلح آمیز، با ثبات، و مرفه قدردانی نموده گفت: با اشتیاق زیادی منتظر کنفرانس بین المللی علمای اسلامی هستیم که قرار است به ابتکار سازمان همکاری های اسلامی برگزار شود.

وزیر امور خارجه تصریح نمود که اتحاد و همکاری، ما را قادر می‎سازد تا دشواری‎های زیادی را که در جهان اسلام وجود دارد از میان برداریم.

همچنان محترم صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجۀ کشورمان، در حاشیۀ نشست شورای وزیران امور خارجۀ سازمان همکاری های اسلامی برای آمادگی به سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو این سازمان در شهر استانبول جمهوری ترکیه، با مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجۀ آن کشور و ارلان عبدالدایف وزیر امور خارجه جمهوری قرغیزستان داشتند. طرفین پیرامون تعمیق روابط دوستانه، توسعۀ همکاری های دوجانبه و استفاده از فرصت های موجود برای تحکیم روابط در سطح منطقه بحث و تبادل نظر نمودند.

در این نشست که برای دو روز٬ پنجشنبه و جمعۀ هفتۀ گذشته در شهر استانبول ترکیه برگزار گردید اوضاع کشورهای اسلامی، اوضاع بین‌المللی٬‌ همکاری میان کشورهای اسلامی٬ چالش‌ها و فرصت های مشترک و مبارزه با تروریزم به بحث و بررسی گرفته شد.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی کشور در این اجلاس شرکت و سخنرانی کرد. وی در سخنرانی اش، اوضاع افغانستان و مشکلات موجود در عرصه های مختلف در منطقه و جهان اسلام را با سران کشورهای اسلامی حاضر در اجلاس، در میان گذاشت و خواهان همکاری و مبارزۀ مشترک با دهشت افگنی در افغانستان و منطقه گردید.