تکساری سخنان محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در مجلس مشترک نماینده گان مردم به روز شش ثور پهلو های گونه گون داشته است. این نشست پس از سه شنبۀ خونین ۳۱ حمل برگزار گردید که در آن بالاتر از ۴۰۰ نظامی و غیر نظامی در کابل شهید و زخمی شدند. رئیس جمهور در این […]

تکساری

سخنان محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در مجلس مشترک نماینده گان مردم به روز شش ثور پهلو های گونه گون داشته است. این نشست پس از سه شنبۀ خونین ۳۱ حمل برگزار گردید که در آن بالاتر از ۴۰۰ نظامی و غیر نظامی در کابل شهید و زخمی شدند. رئیس جمهور در این نشست طالبان را یاغی و محارب خواند و جنگ برضد آن ها را یک امر شرعی و اسلامی گفت، چیزی که هیچ وقت از سوی سلفش حامد کرزی گفته نشده بود. این سخنان در کل کشور مورد تائید قرار گرفت و صدای تائید از همه اقشار مردم بلند شد.

یکی از راه های غلبه بر دشمن، شناخت دشمن است. تا وقتی که اهداف دشمن شناخته نشود و در برابرش اسلحۀ مشابه برداشته نشود، منابع تمویل آن خشک نگردد، نمی توان با آن با قاطعیت بر خورد نمود. در حالی که همه می دانیم دشمنان افغانستان از خارج تمویل و تجهیز می شوند، ما قادر نیستیم منابع تمویل و تجهیز آن ها را از بین ببریم. در این جا پیش از آن که یک اجماع ملی بوجود آید، جای دارد که یک اجماع منطقه یی و بین المللی در مورد مبارزه با طالبان ایجاد گردد تا مبارزۀ مشترک در برابر این پدیدۀ مشترک افراط گرایی عملی گردد و این کار می تواند افغانستان را در مبارزه با افراط گرایی یاری رساند در غیر آن این سخنان رئیس جمهور جز یک حرکت نمایشی چیزی نخواهد بود؛ زیرا یک تعداد از گروه های جنگ طلب پیش قراولان منافع کشور های بیرونی اند و با تروریستان بین المللی، منطقه یی و مافیایی مواد مخدر در ائتلاف اند.

یکی از سخنانی که در گفته های رئیس جمهور تازه گی دارد رسیده گی به اعمال تروریستان از طریق محاکم شرعی است و همه تروریستانی که در زندان اند، به گفتۀ آقای غنی، باید طبق حکم شرعی مجازات گردند و دوران عفو آن ها دیگر گذشته است. رئیس جمهور در این همایش تعهد سپرد، تمامی دساتیر محاکم شرعی را به شمول اعدام تروریستان و مخالفان مسلح عملی خواهد کرد.

آنچه در این همایش از سخنان رئیس جمهور قابل بحث است جلوگیری از فساد در تمامی نهاد ها به ویژه نهاد های امنیتی و قضایی می باشد که باید نهاد های امنیتی غیر سیاسی گردند. همچنان وی تعهد سپرد که بر علیه فساد به طور جدی مبارزه خواهد کرد. وی اشاره های دقیقی داشت در مورد زدودن فساد در محاکم عدلی و قضایی کشور. طی روز های اخیر نظر به هدایت رئیس جمهور ۶۰۰ تن از قاضیان از وظایف شان سبکدوش و یا تعویض گردیدند که یک آغاز خوبی برای مبارزه با فساد در محاکم است. پیش از این که ما به جنگ اشباح بپردازیم باید محکمه و نظام قضایی کشور از فساد پاک گردد و قضات باید مطابق شرع شریف، حقوق بشر، کنوانسیون های جهانی و دستورالعمل های مدنی و جزایی کشور به بررسی جنایات بپردازیم، هرگونه فساد می تواند جریان قضاوت را به انحراف بکشاند که در شرایط موجود کشور قابل قبول نخواهد بود.

رئیس جمهور هشدار داد که دیگر فساد را در قضا نمی پذیرد. وی از قاضیان سپاس گزاری کرد که با قاطعیت در مورد طالبان تروریست حکم صادر کرده اند و دولت در آینده در مصئونیت آن ها اقدام خواهد کرد. وقتی طالبان تروریست از طریق محکمه مصئونیت پیدا نمایند، دیگر روحیۀ رزمی کاسته خواهد شد و خون سربازان ما به هدر خواهد رفت. در صورتی که طالبان و مخالفان هم انسان بکشند و هم مصئونیت داشته باشند، دیگر جنگ و صلح و مجازات مفهوم نخواهد داشت. رهایی مخالفان مسلح از طریق محاکم در حقیقت گرم شدن جبهات جنگ است، چیزی که در گذشته بار ها تکرار شده است.

بدون تصفیۀ محکمه از شواهد فساد نمی توان به مبارزۀ قاطع در برابر مخالفان پیروزی بدست آورد. اکنون وقت آن رسیده است که محاکم و قضات در کشور در یک هماهنگی لازم به کار آغاز کنند، تا هیچ جنایت کاری از طریق محکمه مصئونیت پیدا نکنند تا دوباره به جبهات جنگ برگردند و این تنور را داغ نگه دارند. در این صورت است که گفته های رئیس جمهور عملی خواهد بود ورنه سخنانی خواهد بود که به هوا پرتاب شده و پس از مدتی به فراموشی سپرده خواهد شد. باید انتظار کشید تا نتیجۀ این تعهدات چگونه عملی خواهد.