هموطنان عزیز! بیست و پنجمین سالگشت پیروزی جهاد مردم افغانستان را به شما تبریک می گویم. بیست و پنج سال قبل، در هشتم ثور ۱۳۷۱ خورشیدی، جهاد و مبارزۀ چهارده سالۀ مردم قهرمان افغانستان به پیروزی رسید و به دنبال شکست ارتش اتحاد جماهیر شوروی، بساط رژیم دست نشاندۀ آن ها نیز برچیده شد. هدف […]

هموطنان عزیز!

بیست و پنجمین سالگشت پیروزی جهاد مردم افغانستان را به شما تبریک می گویم. بیست و پنج سال قبل، در هشتم ثور ۱۳۷۱ خورشیدی، جهاد و مبارزۀ چهارده سالۀ مردم قهرمان افغانستان به پیروزی رسید و به دنبال شکست ارتش اتحاد جماهیر شوروی، بساط رژیم دست نشاندۀ آن ها نیز برچیده شد.

هدف جهاد مردم افغانستان در برابر نیروهای اشغالگر و دست نشانده های شان، در کنار پاسداری از اصول و ارزش های اسلامی، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، بازگرداندن حاکمیت و اقتدار مشروع به مردم و دست یابی به یک نظام مردم سالار و مبتنی بر ارادۀ جمعی و برچیدن بساط خودکامه‌گی‌ها نیز بود.

پس از پیروزی جهاد مردم افغانستان، دشمنان این مردم که شکل گیری یک نظام مردم سالار را سبب ظهور یک افغانستان قدرتمند، مستقل و سربلند در منطقه تصور می کردند، در برابر دولت اسلامی به رهبری مجاهدین توطئه چیدند و با حمایت از گروه های تروریستی و ستیزه جو، مانع قوت گرفتن دولت اسلامی شدند، اما مردم مجاهد افغانستان در برابر این توطئه نیز خاموش نه نشسته و با گشودن فصل مقاومت در برابر تروریزم، سال ها بدون همکاری منطقه و جهان، در برابر این هیولا نیز تا رخدادهای ۹ و ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی، به تنهایی رزمیدند. به همین دلیل، جهاد و مقاومت، دو فصل به هم پیوسته و پر افتخار تاریخ معاصر افغانستان شمرده می شود.

هموطنان عزیز!

همانگونه که در دورۀ جهاد، جنگ بر مردم افغانستان تحمیل شده بود، بعد از پیروزی جهاد نیز جنگ بر مردم افغانستان تحمیل شد و امروز نیز، بیست و پنج سال بعد از پیروزی جهاد همچنان جنگ بر ما تحمیل شده است. در یک سوی این جنگ، مردم به دفاع از ارزش های اسلامی، پاسداری از استقلال و منافع ملی خویش مقاومت و مبارزه می کنند، در سوی دیگر، جنگجویان و گروه های تروریستی ای قرار دارند که به خاطر اهداف آزمندانۀ دیگران افغانستان را ویران و مردمش را بدون تفکیک زن و مرد، پیر و جوان، نظامی و غیرنظامی، به رگبار می بندند.

حوادث اخیر در شفاخانه چهارصد بستر و قتل عام بیمارها و زخمی ها و همچنان به رگبار بستن سربازانی که در حال ادای نماز جمعه در قول اردوی ۲۰۹ شاهین بودند، بیشتر از پیش روشن ساخت که دشمنان مردم افغانستان به نیابت از دیگران، جز کشتار، وحشت و جنایت برنامۀ دیگری ندارند.

یکی از دلایل اصلی و عمدۀ پیروزی جهاد و مقاومت مردم افغانستان این بود که نیروهای جهادی و مقاومتگر، با وجود امکانات کم، با انگیزه و هدف روشن در برابر این دشمنان می رزمیدند، اما متأسفانه در یک و نیم دهۀ اخیر، با بی مهری، بدنام سازی و حتا گاهی وارد کردن ادبیات توهین آمیز در برابر مجاهدین و مقاومتگران، دانسته و یا نادانسته، دوستان نادان و دشمنان دانا، روحیۀ مقاومت و جهادگری در برابر این دشمنان را در جامعه تضعیف ساختند.

به همین دلیل، برجسته سازی نقش نیروهای بازماندۀ دوره های جهاد و مقاومت در صفوف نیروهای دفاعی و امنیتی کشور، سبب تقویت روحیه و انگیزۀ مبارزاتی این نیروها و گسترش حمایت های مردمی از آن ها شده و می تواند در شکست دادن گروه های تروریستی و ستیزه جو طی سال روان مؤثر تمام شود.

جمعیت اسلامی افغانستان باور دارد که با توجه به تجارب نیم قرن اخیر تاریخ معاصر افغانستان، اتحاد و همبسته‌گی گروه های مختلف سیاسی بازمانده از دوره های پر افتخار جهاد و مقاومت، بیشتر از هر تلاش و اقدام دیگری، می توانند جلو ایجاد مشکلات و بحران های بیشتر در کشور را بگیرند و این یک نیاز ملی است که فروگذاشت و بی توجهی به آن، عواقب زیانباری خواهد داشت.

همچنان امیدواریم که رهبری حکومت وحدت ملی در راستای تحقق اهداف کلان ملی و مسوولیت های تاریخی خویش در راستای آوردن اصلاحات، رسیده‌گی به نیاز ها و خواست های مشروع مردم و تغییر مثبت در زنده گی آن ها گام های دقیق برداشته و با کسب رضایت عمومی، پایه های مشروعیت خویش را حفظ نماید.

صلاح الدین ربانی

رئیس جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امورخارجه